Privacy reglement
Privacy
in de tandprothetische praktijk
Voor een goede
mondzorg behandeling is het noodzakelijk van iedere patiënt(e) een patiëntdossier
samen te stellen. Het dossier bevat aantekeningen over zijn/haar
gebitstoestand, gegevens over de uitgevoerde behandelingen en verslagen van
onderzoeken. Ook worden gegevens opgenomen die elders, bijvoorbeeld bij
zijn/haar huisarts, met zijn/haar toestemming zijn opgevraagd. Omgekeerd kunnen
gegevens uit het dossier worden verstrekt aan andere zorgverleners. Dit gebeurt
niet wanneer hij/zij daar uitdrukkelijk bezwaar tegen maakt. De gegevens kunnen
ook door een waarnemer of voor overleg met andere mondzorgkundigen worden
gebruikt.
Een beperkt aantal gegevens uit het dossier wordt
gebruikt voor de financiële administratie. Ook worden gegevens uit het dossier
aan anderen verstrekt als dat wettelijk is voorgeschreven.
Beveiliging
van de gegevens
De praktijk draagt er zorg voor dat de gegevens veilig
worden opgeborgen, dat deze niet verloren raken en niet in onbevoegde handen
komen. Alleen rechtstreeks bij de behandeling betrokken personen hebben toegang
tot de gegevens. Bijvoorbeeld de mondhygiëniste, de assistent of een waarnemer.
Zij hebben alleen toegang tot die gegevens in het dossier die noodzakelijk zijn
voor hun taak. Deze personen zijn uiteraard verplicht tot geheimhouding.
Bewaartermijn
De algemene bewaartermijn van de gegevens is 20 jaar. Het kan voorkomen dat de gegevens langer bewaard moeten worden,
bijvoorbeeld omdat dit van belang is voor langlopende of terugkerende
behandelingen. Het initiatief tot langer bewaren kan ook van de patiënt(e)
uitgaan.
Recht
tot inzage, afschrift, correctie, aanvulling en afscherming
De patiënt(e) heeft er recht op zijn/haar gegevens in te
zien en kan om een (foto)kopie van de gegevens
verzoeken. Als de patiënt(e) van mening is dat de gegevens in zijn/haar dossier
inhoudelijk onjuist zijn, dan kan hij/zij vragen deze te corrigeren. Hij/zij
kan ook vragen om een door de mondzorg afgegeven(aanvullende) verklaring over
de gegevens aan het dossier toe te voegen. Hij/zij kan ook, indien hij/zij prijs stelt op bewaring van de gegevens,
verzoeken (bepaalde) gegevens voor anderen af te schermen. De patiënt(e) behoort zo spoedig mogelijk, maar
in elk geval binnen vier weken, een reactie te ontvangen.
Recht
op verwijdering en vernietiging
De patiënt(e) kan
vragen (een deel van) zijn/haar gegevens te vernietigen. Dit verzoek moet
binnen drie maanden uitgevoerd worden, tenzij aannemelijk is dat het bewaren
van de gegevens van aanmerkelijk belang is voor iemand anders dan de
patiënt(e), omdat een wettelijke bepaling vernietiging verbiedt.
Klachten
Elke patiënt(e)
heeft de mogelijkheid tot het indienen van een klacht bij de Autoriteit
Persoonsgegeven.
www.garantiefondsmondzorg.nl